پرسشنامه بازارگرایی اوذر و همکاران (۲۰۰۶)
تعداد سؤالات : طیف ۵ درجه ای لیکرت
مؤلفه : دارد
طریقه نمره گذاری : دارد
پایایی : دارد
منبع : دارد
نوع فایل :Word
ابزار اندازهگیری بازارگرایی، پرسشنامه ۱۵ سوالی اوذر و همکاران (۲۰۰۶) میباشد. این پرسشنامه دارای ۳ بعد مشتریگرایی ، رقابتگرایی و هماهنگی بین بخشی میباشد. طریقه نمره گذاری این پرسشنامه براساس طیف لیکرت پنج درجهای (خیلی کم=۱، ….. خیلی زیاد=۵) میباشد. پایایی این پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد و در نتیجه به دست آمده نشان داد که پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است.
عبارت است از ایجاد اطلاعات حاصل از بازار در کل سازمان درباره نیازهای جاری و آینده مشتریان، توسعه و انتقال این اطلاعات و استعداد در سراسر سازمان و پاسخگویی به آن در تمام سطوح سازمان (کوهلی و جاوروسکی، ۱۹۹۰).
رد پای اندیشهی بازارگرایی را میتوان در دهه پنجاه میلادی یافت، زمانی که پیتر دراکر (۱۹۵۴) مشتری را پایه و اساس سازمانها عنوان کرد و آن را برای حیات سازمانها ضروری دانست. اظهارات دارکر توسط لویت (۱۹۶۰) مورد حمایت قرار گرفت و او نیز قاطعانه معتقد بود که برآورده کردن نیازهای مشتریان باید به عنوان هدف اصلی بنگاههای تجاری قرار گیرد. سایر نویسندگان بعداً این ایده را به نام «مفهوم بازاریابی» گسترش دادند. از آن زمان به بعد صاحب نظران و مدیران زیادی این فلسفه تجاری مشتری مدار را جزء تفکیک ناشدنی مدیریت روزانه خود قرار دادند (انگانساتیل، ۲۰۰۱).
ما به شما کمک می کنیم که پژوهش تان راحت تر و با علم بیشتری پیش برود. مجموعه آرمان پژوهان با ۱۳ سال سابقه فعالیت آماری و پژوهشی به هزاران پژوهشگر کمک کرده تا این مسیر ارزشمند را به درستی طی نمایند.
تمامی حقوق برای سایت آرمان پژوهان محفوظ است.