پرسشنامه نظام پاداش و تنبیه

قیمت :

4,900 تومان

پرسشنامه نظام پاداش و تنبیه


 

» تعداد سوالات: ۳۴ سوال پنج گزینه ای دارد.

» نقطه برش و بازه نمرات : مشخص شده است.

» طریقه نمره گذاری : دارد.

» مولفه(بُعد) : دارد.

» روایی و پایایی : دارد.

» منبع : دارد.

» نوع فایل : Word

» هزینه : ۴۹۰۰ تومان

سنجش نظام پاداش و تنبیه

برای سنجش نظام پاداش و تنبیه  از پرسشنامه ۳۴ سوالی خانزاده (۱۳۸۹) استفاده شده است که این پرسشنامه دارای چهار بعد می‌باشد. لازم به ذکر است، مقیاس پاسخگویی این پرسشنامه هم طیف پنج درجه‌ای لیکرت (خیلی کم=۱ تا خیلی زیاد=۵‌‌‌‌‌)‌‌‌ می‌باشد، که نمره ۱ نشان دهنده کمترین میزان بهره‌گیری از نظام پاداش و تنبیه و نمره ۵ بازگو کننده بیشترین میزان بهره‌گیری از نظام پاداش و تنبیه است.

آزمون نظام پاداش و تنبیه

یک نظام پاداش را‌‌‌ می‌توان بر مبنای انواع انگیزاننده‌‌‌‌های سازمان، معیارهای پرداخت پاداش و فرآیند توزیع پاداش تعریف نمود. نظام پاداش با مشخص نمودن نوع مبادله فرد و سازمان، به عبارتی با مشخص نمودن نوع مشارکت و تلاش مورد انتظار از افراد و انتظارات آنها در قبال عملکردشان و از طرف دیگر  ارزش‌ها و هنجارهای یک سازمان، رابطه سازمان و اعضای خود را مشخص‌‌‌ می‌سازد.

تنبیه یکی از جنبه‌‌‌‌های متداول یادگیری است ولی شناخت انسان‌ها نسبت به آن بسیار کم و نحوه ی اجرای آن غالباً نادرست‌‌‌ می‌باشد. اکثر روان شناسان اعتقاد دارند، پاداش و پاداش احتمال تکرار پاسخ را در آینده افزایش‌‌‌ می‌دهد ولی به طور قطع نمی توان گفت تأثیر تنبیه به منبع آن‌‌‌ می‌انجامد. به عبارت دیگر آن‌ها بر این باورند که تأثیر پاداش و پاداش در رفتار، ساده بوده و موجب تکرار آن‌‌‌ می‌شود ولی تأثیر تنبیه در رفتار پیچیده است و تنبیه پدیده ای پیچیده‌‌‌ می‌باشد که باید به دقت تعریف و با احتیاط از آن استفاده گردد.

نظام پاداش و تنبیه: نظام پاداش و تنبیه یکی از عوامل اصلی افزایش انگیزش کارکنان بوده و بر اساس اصول و چهارچوب شرح وظایف سازمانی صورت‌‌‌ می‌گیرد. لذا جهت پاداش و تنبیه کارکنان، نظام نظریه‌پردازی علمی و دقیقی مورد نیاز بوده که موجب‌‌‌ می‌شود نظام پاداش و تنبیه کارکنان در هر سازمان به طور متناوب مورد بازنگری قرار گیرد و در این بازنگری به نیازها و نظرات کارکنان در خلق این نظام بایستی توجه کامل داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *